Visitaties hoger onderwijs

AeQui voert visitaties uit in het hoger onderwijs, bij universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen. We beoordelen de kwaliteit van opleidingen over alle domeinen en sectoren heen.

In 2010 zijn we door de NVAO erkend als visiterende instelling.

Onze aanpak en visie

Bij onze visitaties stellen we de eigenheid van jullie opleiding voorop. Wij bieden een visitatietraject dat past bij de ontwikkelfase van jullie opleiding. Het beoordelingstraject genereert nieuwe inzichten en ideeën voor verdere groei.

Met onze visiegerichte en waardengedreven visitaties willen we bijdragen aan de kwaliteit van het hoger onderwijs.  

Nieuwsgierigheid en dialoog leveren in onze visie meer energie op dan formaliteiten en een nadruk op procedurele kwaliteitsregels. Daarom staan ontwikkelgerichtheid en partnerschap bij onze beoordelingen centraal. 

Hoe ziet een traject bij AeQui eruit?

Weten waar je aan toe bent

Het startpunt van de visitatie is het proces van zelfevaluatie. NVAO biedt speelruimte in de kaders en dat is mooi. Maar als opleiding wil je ook wel weten of je goed op weg bent naar een accreditatie toe.

Daarom fungeren we in het voortraject als gesprekspartner. We zijn nieuwsgierig, maar ook duidelijk over het proces, de mijlpalen en de eisen, zodat je als opleiding weet wat er wordt verwacht.

Focus op verbetering en groei

We stellen het panel samen in overleg met jullie. Het panel moet natuurlijk aan formele NVAO-eisen voldoen, maar daarbij vinden we het vooral belangrijk dat de panelleden mee kunnen komen in een ontwikkelgerichte setting.  

Een visitatie kan best spannend zijn. Bij AeQui bieden we ruimte voor inspiratie. Zo is er tijdens het locatiebezoek volop gelegenheid om jullie opleiding te presenteren en door het panel te laten ervaren. Het panel fungeert hierbij als een waardevolle sparringpartner.

Uiteindelijk resulteert de visitatie in een uitspraak over de gerealiseerde kwaliteit. We zien dit vooral ook als een uitspraak over de mogelijke richtingen voor verbeteringen en groei.

“De werkwijze van AeQui en de laagdrempelige, ontwikkelingsgerichte manier van communiceren vind ik erg aansprekend. De opleidingen die ik vanuit Zuyd heb begeleid bij hun visitatie waren allemaal enthousiast over de aanpak van AeQui. Het contact met de panelvoorzitter vanaf het begin is prettig, professioneel en deskundig en leidt ertoe dat de voorbereiding op de visitatie en het visitatiebezoek door de opleidingen als leuk en inspirerend ervaren is.”

Teamleider van team Kwaliteitszorg & Monitoring | Zuyd Hogeschool

Onze mensen

Een panel met ervaren voorzitters

Onderdeel van het visitatieproces is het samenstellen van een panel. Kenmerkend voor onze aanpak is dat we werken met ervaren voorzitters. Professionals met een positieve grondhouding die veel kennis en ervaring hebben in het hoger onderwijs en weten hoe je ontwikkelingsgericht visiteert. 

Deze ervaring is belangrijk, aangezien de beoordelingscriteria open geformuleerd zijn en niet zwart-wit zijn vast te stellen. De mensen die we inzetten hebben voornamelijk een ondernemende, ontdekkende en ontwikkelingsgerichte insteek. 

Ruimte voor eigenheid

Voor ons is de match tussen jullie opleiding en ons panel heel belangrijk. We kijken naar wie waar past. We werken met mensen die een brede blik hebben en die ruimte zullen overlaten voor de eigenheid van jullie opleiding.

We horen vaak terug van opleidingen dat ze zich goed hebben kunnen laten zien en dit zeer waarderen. De klik is in onze ogen daarom onmisbaar. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Of wil je sparren met ons? Neem contact op voor de mogelijkheden.